Wydawnictwo ha!art, Kraków 2010. 400 s.

Wizjonerstwo Godarda nie polega tylko na tworzeniu kina na przekór zastanym schematom i rewolucjonizowaniu języka filmowego na wszelkich możliwych poziomach. Obejmuje również refleksję teoretyczną na temat filozofii obrazu, historii kina i koncepcji polityczności sztuki.

Godard. Pasaże to montaż myśli i cytatów, pojęć i interpretacji. Czytelnik znajdzie tu całościowe teorie i drobiazgowe analizy, logiczne argumenty i przebłyski odległych skojarzeń. Paweł Mościcki zestawia wypowiedzi reżysera, komentarze do jego dzieł oraz własne, przekrojowe refleksje na temat różnych aspektów jego twórczości. Do dyskusji nad dziełem Godarda wciąga wielu znakomitych partnerów: współczesnych filozofów, historyków sztuki, krytyków i teoretyków filmu.

Książka ta dowodzi, że o twórczości Godarda można pisać odważnie, kompetentnie i poza sztywnym podziałem na dyscypliny akademickie. Można traktować ją tak, jak na to zasługuje: jak wielkie wydarzenie filozoficzne.

SPIS TREŚCI

WSTĘP / Filma jako filozofia * Zadanie tłumacza * Metoda pasaży

CZĘŚĆ I: METAFIZYKA

IDEA / Idea kina * Temat * Zwolnienia

KINO / Czym jest obraz? * Kadr i liczba * Kamera jako metafora

MONTAŻ / Metafizyka montażu * Filmowy aforyzm

REALIZM / Efekty realizmu

RELIGIA / Modlitwa

CZĘŚĆ II: ESTETYKA

MIEJSCA WSPÓLNE / Nie-miejsca filmowej nowoczesności * Fabryka * Pinball

OBRAZ I TEKST / Filmowanie literatury * Słowa i obrazy

POMIĘDZY / Dźwięk obrazu * Kino i malarstwo

TECHNIKA / Problem techniki

TELEWIZJA / Wielkość i upadek dużego przedsiębiorstwa

CZĘŚĆ III: HISTORIA

HISTORIA / Historyczność kina * Moment historyczny * Upadek * Historia w obrazach * Pismo pamięci * Elegia na odejście

CZĘŚĆ IV: POLITYKA

GWIAZDY / Gwiazdozbiory

KINO POLITYCZNE / Pedagogika * Uprawiać kino politycznie * Prostytucja * Marks i Coca-Cola * Kobiety * Pasja * Rewolucyjne zwątpienie

KULTURA I SZTUKA / Pozycja * Prawa i obowiązki autorskie

ZBIOROWOŚĆ / Wspólnota * Momenty braterstwa

CZĘŚĆ V: ETYKA

EFEKTY OBCOŚCI / Interwencje

MORALNOŚĆ / Defilada statystów * Twarz Nany

PRACA / Etyka niedoskonałości

PROJEKCJA / Ten, który mówi “ja” *Fenomen głosu * Spektakl spojrzenia

EPILOG